TIJMEN @ WOOFERMUSIC . NL     

  Pianoles en keyboardles in Ermelo  

Iedereen is anders
Omdat elke leerling uniek is, is ook geen enkele pianoles hetzelfde. Het maakt niet uit hoe oud je bent, of je noten kunt lezen, of je al eens een ander muziekinstrument gespeeld hebt, van wat voor muziek je houdt.. De meeste mensen die op les komen weten en kunnen (bijna) niks van/op de piano. En dat hoeft gelukkig ook niet!


Proefles

Tijdens de gratis (en natuurlijk geheel vrijblijvende) proefles maken we kennis met elkaar. Op basis van jouw muzieksmaak, eventuele ervaring en kennis, mogelijkheden etc. kan ik een beeld schetsen hoe de lessen eruit kunnen komen te zien. Voor de ene leerling geldt dat je dan gaat leren spelen (en spelen!) aan de hand van een lesboek, voor de ander geldt dat we beginnen met akkoorden, en weer een ander vindt het vooral leuk om dingen uit z’n hoofd te leren. Mocht je al enige ervaring hebben, dan kunnen we juist daarmee aan de slag.

Kinderen t/m de basisschool
Voor kinderen t/m de basisschool geldt dat we vaak beginnen met de lesmethode van Alfred’s Basic Piano Library. Die methode is geschikt voor kinderen vanaf ca. groep 3, en leert je op een ontspannen en leuke manier basisvaardigheden zoals notenlengte, tellen, spelen in de maat, lezen van de noten op de notenbalk etc.



Bij elk boek hoort ook een cd met alle liedjes waarbij je kunt meespelen. Dit is niet alleen handig om goed te leren in de maat te spelen, het klinkt ook nog eens meteen heel leuk. Leerlingen kunnen deze muziek overigens ook vinden op deze website in het speciale gedeelte voor leerlingen. (Inloggen is hiervoor vereist.)

Naast de liedjes uit van de lesmethode, krijg je ook een map waarin je ‘losse’ liedjes kunt bewaren. Dat kunnen liedjes zijn van de extra oefenstof, liedjes die bij feestdagen horen, liedjes die je op school zingt, etc. De meeste liedjes schrijf ik zelf voor je uit, zodat het goed aansluit op het niveau wat je op dat moment hebt.


Vanaf middelbare school tot 100 jaar
Bij leerlingen vanaf ca. 12 jaar gaan we meer kijken wat hun specifieke interesses en wensen zijn. Dat kan ook betekenen dat we daarbij kijken naar de vaardigheden die ze voor de muzieklessen op school nodig hebben. In de praktijk blijkt dat we dan minder uit de ‘standaard’ lesboeken gaan werken, maar eerder met b.v. akkoorden gaan spelen.



Voor iedereen geldt: wat vind je leuk en wat wil je leren? Ieder persoon heeft zijn eigen tempo van vooruitgang, dus er is geen druk dat je in een bepaalde periode een bepaalde voortuitgang moet boeken. Daarmee wordt natuurlijk ook rekening gehouden met omstandigheden die het oefenen en spelen moeilijker kunnen maken, denk aan: dyslexie, adhd, een druk gezinsleven, een verstandelijke beperking, slechtziendheid, maar ook: leeftijd. In het algemeen geldt dat kinderen en jongeren sneller bepaalde dingen in de vingers krijgen dan volwassenen. Ook dat maakt niks uit. Het gaan om je eigen ontwikkeling en speelplezier, vergelijken met anderen is volstrekt niet aan de orde.